Hei,
Tervetuloa tutustumaan karttaani, jota käyttää jo 16 144 ammattikuljettajaa ja ajojärjestelijää ympäri Suomen (käyttäjämäärä päivitetty 18.7.2023). Tällä sivulla esitellään sovellusta ja sen tulevia ominaisuuksia. Voit ladata sovelluksen alla olevista sovelluskaupoista.
Google Play -kauppa
Apple App Store
Karttatasot
Kartalle on saatavilla monia eri tietoja.
- Korkeusrajoitukset (alle 4,4m ja joiltain alueilta ylikorkeita)
- Painorajoitukset (teli, akseli, ajoneuvon, yhdistelmän)
- Tankkauspisteet ketjuttain ja lajeittain
- Taukopaikat palveluineen
- Levikkeet
- Kärrynjättö- ja telauspaikat
- Liikennehäiriöt (Fintraffic ja joukkoistettu)
- Kuormauspaikat (viralliset ja epäviralliset)
- Rengasliikkeet
- Lumenpudotustelineet
- VAK A ja B
- jne.
Tulevia karttatasoja
Mitä tietoja haluaisitte nähdä seuraavaksi kartalla? Laittakaa vinkit suoraan sähköpostilla tai yhteydenottolomakkeella.
Toiminnallisuudet
Info painike
Sovelluksen tärkein nappi on infonappi (i) josta karttalehtiä voi laittaa päälle ja pois päältä. Sovellus muistaa valintasi vaikka sulkisit sovelluksen. Koska tietomäärä on suuri, niin tietoja kannattaa peittää ja uusia ottaa sitä mukaan näkyviin kun niitä tulee. Eli muista säännöllisin väliajoin tarkistaa Lisätiedot -karttatason merkinnät ja painaa info painiket
Paina piilotettavien kohdalta rasti pois päältä, kuten kuvassa näkyy!
Citylogistiikka
Purku ja jakeluruudut ovat nyt joissain kaupungeissa nähtävillä Tietorahdin kartassa. Kun kartta-aineistoksi valitsee Open Street Map:in neliöpainikkeesta, niin saa samalle kartalle myös rappujen kirjaimet näkyville kun zoomaa tarpeeksi. Lisäksi sovellukseen on tullut mahdollisuus löytää reitti eri sisäänkäynneille rappuihin kävellen. Eri purku ja jakeluruuduista sekä pysäköinti kielletty -liikennemerkeistä pääsee linkistä Gatesolve nimiseen sovellukseen, josta näkyy myös mahdolliset esteet rappukäytävään pääsylle.
Galleria
Kun sovellus avataan, niin se avautuu Galleria näkymään. Koska kartta alkaa täyttymään eri suoritealojen hyödyllisistä tiedoista, on aika piilotella tietoja. Jotta kuljettajien aika ei mene piilotteluun pyrimme Tietorahdissa helpottaa teidän arkea. Galleriaan alkaa ilmestymään eri suoritealojen erillisiä karttoja. Esimerkiksi Lähetti- ja jakeluyritykset kartassa on myös kevyitä tankkauspisteitä, kun taas yleisestä karttatasosta (Tietorahdin kartta) ne on piilotettu.
Palaute painike
Jos löydätte kartasta virheen, voitte ilmoittaa sen sovelluksen palaute -toiminnallisuudella joka löytyy päävalikosta. Palaute ominaisuus käyttää sähköpostianne joten voitte tätä kautta lähettää kuvia meille kentältä. Erityisesti olemme kiinnostuneita puuttuvista ja virheellisistä tiedoista.
Usein kysytyt kysymykset
Miksi kartalla on paljon vääriä merkintöjä kuten 4,31 tai 4,37?
Korkeusrajoitusaineiston tiedot tuodaan Väyläviraston virallisesta Digiroad-aineistosta, jossa on havaittu paljon poikkeamia. Poikkeamat johtuvat siitä, että kaupungit eivät päivitä kuljetusalalle tärkeitä korkeus- ja painorajoitusaineistoja aktiivisesti. Päivitämme tämän vuoksi tietoja joukkoistetusti 4553 kuljettajan avustuksella. Tietojen päivittämiseen tarvitaan kuva liikennemerkistä kentältä. Tällöin voimme varmistua, että kysessä oikea tieto. Emme itse voi toimistolta käsin näitä pyöristää, sillä esimerkiksi 4,31 merkintä oli maastossa 4,4m liikennemerkillä varustettu.
Soveltuuko Tietorahdin kartta erikoiskuljetuksiin?
Kuten mainittu, Digiroad aineistossa on paljon poikkeamia. Ylikorkeiden kohdalla tilanne on vieläkin pahempi, sillä esimerkiksi Turusta on vain keskustan sisääntuloväylien ylikorkeat korkeusrajoitukset merkitty aineistoon. Kun taas teollisuusalueiden korkeusrajoituksia ei ole merkitty. Eli käyttäkää aina luvanmukaisia reittejä!
Miksi sovellus kysyy ensimmäistä kertaa avattaessa oikeutta kuvien käyttöön?
Tätä ominaisuutta ei ikävä kyllä saada tällä hetkellä pois päältä sovellustoimittajan vuoksi. Kuvia tullaan tulevaisuudessa pyytämään kentältä, mutta tässäkin tapauksessa suosimme palaute toiminnallisuuden käyttämistä kuvia lähettäessä. Kuvien käyttöoikeus pyritään ottamaan pois päältä mahdollisimman pian.